Ingehaald door de actualiteit van vandaag – de aankondiging van een pakket van 450 miljoen euro aan opbrengstverhogende en kostenverlagende maatregelen – willen wij onze update over de maand september toch delen. De plannen zoals door KLM zijn gepubliceerd zijn hoog over en vrij algemeen verwoord. Zodra wij meer concreet weten wat KLM nu precies met vakbonden wil oppakken, zullen we daarover berichten. De aankondiging is voor ons reden om je nog nadrukkelijker op te roepen onze cao-enquête die volgende week jouw kant opkomt in te vullen! En onderstreept het belang om lid te zijn van KLM Cabine Unie! Stay tuned!
Afgelopen week was het zover. De Unie ging voor het eerst deelnemen aan het maandelijks regulier Cabine overleg. Een mijlpaal waar heel veel aan vooraf ging. Een mijlpaal die De Unie enkel en alleen te danken heeft aan de inzet en betrokkenheid van jou als lid. Speciale dank gaat uit naar ons KLM Cabine Unie kernteam Anouk Vlamings, Marc Veldkamp, Maud de Boer, Pauline de Bruin, Tjitske Bremer en Shanna Sardha. De hele journey van de oprichting van KLM Cabine Unie naar de erkenning door KLM als Cabine vakbond naar onze maiden flight in het regulier Cabine overleg heeft dit kernteam mogelijk gemaakt. Het is een voorrecht om met hen samen te werken. Door hun diversiteit aan senioriteit, achtergrond en levenservaring weten zij als geen ander jou en alle andere leden en collega’s te vertegenwoordigen aan tafel bij KLM. En er is altijd ruimte voor extra mensen bij ons Kernteam. Heb je het idee dat je een extra steentje kan bijdragen, neem dan vooral contact met ons op via KLM-cabine@unie.nl.
Mandy uitgevallen, Gertjan tijdelijke vervanger
Het was ook heel belangrijk dat zij erbij waren omdat sinds kort voor deze mijlpaal mijn collega-belangenbehartiger Mandy Raaijmakers niet beschikbaar is. In het reguliere cabine overleg zit ondergetekende nu de vruchten te plukken van het keiharde werk wat zij, samen met het Kernteam, de afgelopen anderhalf jaar heeft verzet.
Jouw inbreng our lifeline; onze ondersteuning your lifeline
Ik kan niet genoeg benadrukken wat voor enorme prestatie het is om bij KLM erkend te worden als vakbond in zo’n korte tijd. Het vervuld ons niet alleen met trots; het schept ook een enorme verplichting om aan jouw verwachtingen te voldoen. We prijzen ons gelukkig met onze innovatieve manier waarop we het vakbondswerk bij KLM Cabine vormgeven. Het maakt het voor jou mogelijk om laagdrempelig je inbreng te leveren op onderwerpen die jij belangrijk vindt. Het maakt ook mogelijk om gedragen en gefundeerd in te zetten op zaken die voor jou en je collega’s belangrijk zijn. Blijf ons daarmee ook scherp houden. Zonder jouw inbreng vallen wij ook stil aan de gesprekstafel met KLM en de andere Cabine-bonden.
Om die reden willen we je alvast een heads up geven van de uitvraag die we gaan doen voor de komende cao. Volgende week ontvang je de uitnodiging om deel te nemen aan De Unie vragenlijst over jouw arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Maak gebruik van die mogelijkheid om je eigen arbeidsvoorwaarden (mede) vorm te geven!
Andersom geldt het ook. Ons gedreven kernteam van jouw collega’s staat dag en nacht klaar om je te helpen in de uitdagingen waar jij in je werk en daarbuiten mee te maken krijgt. Daarmee zijn wij ook een waardevolle partner voor jou. Maak daar gebruik van!
Hieronder geven we een overzicht van wat we de afgelopen tijd hebben gedaan in voorbereiding op onze formele start aan de (onderhandelings)tafel bij KLM Cabine. We geven ook een verslag van het Cabine-overleg en waar De Unie zich hard voor heeft gemaakt tijdens dat overleg. Mocht je ons nog niet op instagram volgen dan kan dat via https://www.instagram.com/klmcabine.unie.nl. Wil je onze journey meer uitgebreid lezen dan kun je die terugvinden op https://klmcabine.unie.nl.
Met vriendelijke groet,
mede namens het Kernteam,
KLM Cabine Unie
Gertjan Tommel
Coördinator Arbeidsvoorwaardenbeleid / Belangenbehartiger en tijdelijk vervanger van Mandy
10 september 2024: Op bezoek bij Planning en Assignment
Op 10 september 2024 hebben we overleg gehad met Planning en Assignment op kantoor bij KLM. Een warm welkom viel ons ten deel. Een superleuke kennismaking was het. We zijn wegwijs gemaakt in het planningsproces en welke verantwoordelijkheden bij de verschillende P&A teams liggen. Het Werk- en RusttijdenRegeling (WRR) team heeft ons meegenomen in hun wereld. We hebben veel informatie gekregen, veel geleerd en vooral een heleboel enthousiaste KLM-collega’s op kantoor ontmoet. Wat een fijne sfeer!! Via deze weg willen wij alle P&A-collega’s hartelijk danken voor de open gesprekken en uitgebreide toelichtingen. Het was een topdag!
23 september 2024: Op bezoek bij Inflight Services
Op 23 september 2024 hebben we kennis gemaakt met de top van Inflight Services. Het onderdeel van KLM dat verantwoordelijk is voor het cabinedomein. In deze bijeenkomst van een uur hebben we elkaar leren kennen. Deze verbinding is wat ons betreft noodzakelijk voor vernieuwing en beide voor het laten ontstaan van mooie dingen. De Unie heeft zich kunnen presenteren als onderscheidende vakbond met onze focus op transparante en democratische besluitvorming. Soms betekent dit dat we bijvoorbeeld voor een cabine overleg vooraf bij leden inbreng ophalen en achteraf het Unie-standpunt bij onze leden ophalen en/of toetsen. De top van Inflight Services vond dit het meest spannende aan onze toetreding aan de cao-tafel. Het betekent wat ons betreft dat er nog beter omgegaan moet worden met planning en betrokkenheid van vakbonden en de achterban bij de plannen van KLM. En tevens meer ruimte voor onze plannen op basis van de inbreng van jou en je collega’s.
26 september 2024: Eerste regulier Cabine overleg
Op 26 september ons eerste reguliere Cabine overleg. We hebben ons met veel enthousiasme ingelezen. Er gaat een wereld open. En we worden steeds enthousiaster. We horen in het overleg ook dingen die nog vertrouwelijk zijn. En kunnen om die reden die niet met jullie delen. Dat is en blijft een duivels dilemma. Omdat wij juist voor transparantie en een democratisch vakbondsproces zijn. Maar uiteindelijk komen we daar met elkaar uit. We hebben KLM gewoon gevraagd zelf wat meer onderzoek en context te geven op bepaalde dossiers, zoals rond het bericht dat er heel wat nieuwe pursers nodig zijn als gevolg van de instroom van de A321 vloot.
Vervoersbeleid
Action required! Let op per 1 november gaat het nieuwe vervoersbeleid in. KLM heeft daar in haar Newsapp artikel van 10 september aandacht aan besteed. Belangrijk is dat wanneer je van het openbaar vervoer gebruik maakt (of wilt gaan maken) je zo snel mogelijk maar in ieder geval voor 18 oktober je NS Businesscard aanvraagt. Je kunt deze nu al aanvragen. Ons devies: hoe sneller je deze aanvraagt des te beter.
Daggelden
Verder vielen we met onze neus in de boter als het gaat om het beslechten van de langlopende discussie over de daggelden. Kort en goed komt het erop neer dat indexaties en verdere aanpassingen in de daggelden niet correct zijn doorgevoerd. En dat KLM van mening is dat zij ook een aftrek mogen rekenen voor niet-gemaakte thuiskosten. Deze aftrek heeft sinds de introductie van de huidige daggeldsystematiek nooit plaatsgevonden. En zie hier de discussie die dat oplevert. De inzet van De Unie is in ieder geval correctie van niet-correcte doorvoering van indexatie en andere aanpassingen. En continuering van de praktijk dat er géén aftrek plaatsvindt van niet-gemaakte thuiskosten. Binnenkort gaan we hierover nader in overleg met KLM.
Crew opstuur
Met betrekking tot de XXDHC heeft De Unie bevestiging gevraagd én gekregen dat tot het moment van vertrek beschikbaar gekomen plekken (door bijvoorbeeld no-show) in de hogere klassen ter beschikking worden gesteld aan de opstuur cockpit- en cabinecrew. Dat vinden wij een belangrijk element in goed werkgeverschap vanuit KLM. Er was een wens vanuit KLM om die vrijgevallen plekken binnen twee uur voor vertrek niet meer aan de opstuurcrew te geven. We zijn blij dat dit nu van de baan is.
Evaluatie loongebouw 2014
Het laatste punt waar we aandacht voor hebben gevraagd is de laatste paragraaf in het cao-protocol. Deze alinea luidt als volgt: “Door deze aanpassing van het loongebouw is de disclaimer-zaak beslecht. De evaluatie van het loongebouw 2014 is hiermee niet afgerond en zal worden voortgezet tijdens het regulier cabine-overleg.” De Unie heeft in het overleg gevraagd ons bij te praten over deze evaluatie. De evaluatie bleek nog niet gedaan te zijn. KLM gaat dit nu oppakken en daar zijn wij erg blij mee. Wij willen hier graag een rol in hebben en een bijdrage aan leveren. To be continued!
Nu nog even terug naar 4 september: Money talks
Het loont om onze nieuwsbrief helemaal uit te lezen: Je kunt geld terugkrijgen, maar dan moet je wel even actie ondernemen. Tenminste als je op afgelopen woensdag 4 september géén email gehad hebt vanuit De Unie. Deze email ging over de vakbondscontributie en het feit dat je deze (deels) terug kunt krijgen via de cao-à-la-carte regeling bij KLM. Als je de email van 4 september hebt gehad ontvang je de jaaropgave automatisch.
Heb je die niet gehad vul dan via de link: https://www.unie.nl/aanvragen-jaaropgave-2024 een formulier in om jouw KLM Cabine Unie-contributiejaaropgave op te vragen. Tussen 1 en 17 oktober sturen wij de jaaropgaves naar je op. Vervolgens moet jij zelf actie ondernemen om die jaaropgave vóór 16 november op te sturen naar KLM op emailadres VBC@klm.com onder vermelding van je personeelsnummer. Je ontvangt dan een extraatje bij de eindejaarsuitkering. Kortom: de contributie is al niet hoog, maar als je nog eens tot de helft terug kunt krijgen, gesponsord door de belastingdienst, dan kunnen wij het niet leuker maken…