Op 27 maart 2025 hebben de vakbonden met KLM verder gesproken over jouw cao. Waar we over de dag van 25 maart in optimisme communiceerden dat we eindelijk “off blocks” waren, eindigde de dag van gisteren een beetje als het liedje CD van jou, CD van mij van Acda & De Munnik. “Ben je net een beetje leuk weg van de kade, ben je weg, gaat het anker alweer uit.” Daar liggen we dan weer stil in het water…
Mexican standoff
Voor ons gevoel zitten we in de onderhandelingen met KLM in een Mexican standoff. Niemand voelt zich gemotiveerd om te bewegen in de complexiteit en huidige moment van de onderhandelingen. De opdracht van de KLM werkgeversdelegatie is voor twee jaar een nullijn én een productiviteitsstijging van 5% waarvan er 3% uit de cao gehaald moet worden. Kortom: meer werken voor hetzelfde geld met minder collega’s in de cabine en minder privétijd.
De opdracht die wij meegekregen hebben van jou en je collega’s, is precies het tegenovergestelde. Minder werken voor meer geld met hetzelfde aantal collega’s in de cabine en meer privétijd. Zie daar de grote tegenstellingen.
Daarbij moeten we ook in ogenschouw nemen dat de cao die liep tot 28 februari 2025 inmiddels stilzwijgend is verlengd tot 28 februari 2026. Zo werkt dat in Nederland. Wanneer geen van de partijen de cao opzegt dan wordt deze steeds stilzwijgend voor een jaar verlengd. En de cao is niet opgezegd. Daarmee is er in de feitelijkheid een akkoord tussen alle partijen betrokken bij die cao nodig om de cao te wijzigen. Hoe langer het duurt om tot een akkoord te komen, des te langer is er feitelijk een door KLM gewenste nullijn van de salarissen.
Beweging
Hoe we nu verder in beweging komen, is lastig te bepalen. De vakorganisaties vragen van KLM een gebaar, en KLM vraagt van de vakbonden een gebaar. De wensen van KLM blijven onverminderd op tafel liggen. De wensen van KLM Cabine De Unie blijven ook onverminderd op tafel liggen. Zo is het voor KLM Cabine De Unie en haar leden cruciaal dat naast Pursers ook alle CA’s en toekomstige SP’s binnen dit loongebouw eerlijk worden beloond. Naast de voorstellen rondom alle problematiek dat het loongebouw voor collega’s in dienst na 27 augustus 2014 met zich meebrengt, de 80/90/100-regeling, extra RV en blokbescherming Europa, zijn de overige acht thema’s ook van groot belang. Al onze voorstellen kun je hier lezen.
Op basis van onze vorige nieuwsbrief lijkt er wat onduidelijkheid ontstaan over de inzet van KLM Cabine De Unie aan de onderhandelingstafel. In die nieuwsbrief hebben we alleen die onderwerpen benoemd die KLM “kansrijk” acht waarover met hen een resultaat te behalen is. We vinden het fijn dat er een opening is om op inhoud het gesprek te voeren, maar zijn het niet noodzakelijkerwijs eens met dit beperkte lijstje. KLM Cabine De Unie blijft zich hard maken voor alle onderwerpen in onze voorstellenbrief. We hebben nog niets “weggegeven”. En er is ook nergens nog overeenstemming over.
We bekijken een uiteindelijke deal tussen vakbonden en KLM in zijn totaliteit. We zullen ook de cao niet per individueel thema “aftikken”. En zoals je dat kent van De Unie zullen wij ook het resultaat in een transparante enquête aan je uitleggen en voorleggen.
Hoe nu verder?
Komende dinsdag 1 april zitten we met KLM voor een volgend overleg. Ook dan zullen we weer proberen om het anker te lichten en in beweging te komen. We zullen je na dat overleg laten weten of dat gelukt is.
Heb je vragen, suggesties, aan- en opmerkingen, laat het ons weten op klm-cabine@unie.nl. Is iets je niet helemaal duidelijk, vraag ons om verduidelijking via hetzelfde emailadres.
Met vriendelijke groet,
KLM Cabine De Unie onderhandelingsdelegatie
Anouk Vlamings
Maud de Boer
Marc Veldkamp
Pauline de Bruin
Shanna Sardha
Tjitske Bremer
Gertjan Tommel