Dit is een website van vakbond De Unie,
voor het cabinepersoneel van KLM

Toelichting KLM op halfjaar- & kwartaalcijfers

Op maandag 31 juli heeft de directie van KLM een toelichting gegeven aan de vakbonden over de halfjaarcijfers en kwartaalcijfers. Samengevat zijn de resultaten goed te noemen. Dat is positief. Toch zijn er volgens de directie ook zorgen. De hoge ticketprijzen zullen bij meer capaciteit in de markt weer dalen. Daarom blijft het belangrijk om efficiënt te werken (onder andere betere benutting capaciteit) en aandacht te houden voor de toename van kosten.

Ook KLM heeft dus kunnen profiteren van hogere ticketprijzen en een betere bezetting. De omzet van de KLM-groep nam het eerste half jaar toe met 20% ten opzichte van vorig jaar. Onder andere door hogere operationele kosten, lagere omzet bij Cargo en het verlies van Transavia daalde het resultaat (ten opzichte van 2022) naar 129 miljoen.

Het aantal vluchten (benutte capaciteit) van KLM bedroeg 88% (ten opzichte van 2019). Bij Air France is dit 6% hoger. Op dit moment is de inzet van de vloot en beschikbaarheid van (grond)personeel de reden dat de capaciteit niet beter kan worden benut. KLM kan dus (nog) niet volledig profiteren van dit herstel.

Bij de grondafhandeling zijn er daarom al veel medewerkers aangenomen, maar er zijn ook meer piloten nodig (ondere andere vanwege het moeten ‘omvliegen’ door de oorlog in Oekraïne). Ook komende tijd zullen er nog veel werknemers aangenomen worden. KLM moet – om voldoende te kunnen vliegen – ook (hogere) kosten maken voor het inhuren van vliegtuigen en wil ook efficiënter gaan werken om de productiecapaciteit weer op orde te krijgen.

In tegenstelling tot 2022 doet Air France het op dit moment beter dan KLM. De productie is 6% hoger en dat leidt direct tot een beter resultaat. Toen de passagiers massaal terugkwamen kon Air France makkelijker en sneller opschalen. Bij KLM kost dat meer tijd.

Het tweede kwartaal (april – mei – juni) was de omzet van de KLM-groep 3,1 miljard. Vorig jaar was de omzet in dezelfde periode 2,8 miljard. De operationele winst van het tweede kwartaal (257 miljoen) compenseert het verlies van het eerste kwartaal.

De waardering van passagiers voor de service van het cabinepersoneel is zoals te verwachten bijzonder positief en met name de service in de Premium Comfort Class scoort hoog.

Tot zover even deze update!

JOUW TOEKOMST, ONZE ZORG

RECENT NIEUWS

Al heel lang is er discussie over de krimp van het aantal

>>

We hebben de reacties ontvangen en willen jullie hartelijk bedanken voor alle

>>

Wij hadden naar aanleiding van de erkenning een eerste kennismakingsgesprek op het

>>