Dit is een website van vakbond De Unie,
voor het cabinepersoneel van KLM

Nieuwsbrief cao-onderhandelingen KLM Cabine

De afgelopen paar weken hebben jij en je collega-Unieleden onze enquête over de cao-voorstellen van KLM en De Unie kunnen invullen. 285 collega’s hebben de moeite genomen om dat te doen. We zijn daar enorm dankbaar voor en trots op. We waren ons ervan bewust dat het best een pittige vragenlijst was om op een smartphone in te vullen. Het heeft ons wel veel waardevolle informatie gegeven. Die informatie hebben we ook meteen gebruikt in het gesprek dat we gisteren gevoerd hebben met KLM en de collega-vakbonden over jouw nieuwe cao.

Highlights uit de resultaten van onze vragenlijst

82% van de collega’s vindt het (zeer) onbegrijpelijk dat KLM ons niet de ruimte geeft om alle voorstellen met je te delen. Toch vindt maar 17% van de collega’s het (zeer) onbegrijpelijk dat wij ons houden aan de ruimte die KLM ons geeft. We zijn blij dat het overgrote deel ons steunt in ons aanpak, maar we zullen KLM blijven pushen om gewoon open, eerlijk en transparant te zijn naar jou en je collega’s over wat zij als werkgever nu voor voorstellen doet (wat) en met welke redenen ze die voorstellen doet (waarom) en wat de gevolgen zijn voor collega’s en KLM.

Voor wat betreft het loonbod van KLM is 70% van mening dat dit bod (1% per 1-10-2025 en 1,25% per 1-7-2026) te laag is.

Impactvolle voorstellen van KLM voor jou niet acceptabel

Niet heel verrassend was de uitkomst op de voorstellen van KLM die een verwachte negatieve impact hebben op jouw werkdruk en werkgeluk. Die zijn, met uitzondering van de Duty on Leave, in meerderheid afgewezen. Dat varieerde tussen de 55% en 77% van de achterban die de voorstellen niet acceptabel vond. Wanneer je wat dieper naar de verschillende groepen kijkt, dan zie je bijvoorbeeld dat 80% van de vast Europe vliegende collega’s het voorstel van de 4,5 uur naar 8 uur niet acceptabel vindt.

“Cadeautjes” voor jou welk acceptabel

De overgrote meerderheid kan leven met de voorstellen (zoals terugkeerregeling, di-budget en SJ-dagen verhogen) die wat opleveren. Ook dat is niet echt verrassend. De bonusregeling op basis van NPS Cabine ziet bijna 80% niet zitten. Voor 85% is gendertransitieverlof een irrelevant thema.

Wat is er sinds eind september gebeurd?

Na ons vorige overleg heeft VNC een ultimatum gestuurd waarin werd geëist dat KLM haar voorstellen voor productiviteitsstijging (en daarmee het verhogen van de  werkdruk en vermindering van het werkgeluk) van tafel zou halen. KLM heeft die eis ingewilligd met daarbij ook de aankondiging dat daarmee ook de “cadeautjes” van tafel zouden gaan. Met andere woorden een lege zak van Sinterklaas en ook geen Christmas gifts onder de kerstboom…jaja we bewegen ons alweer richting die tijd van het jaar zonder een nieuwe cao.

Gesprek van 29 oktober 2025

Gisteren, op 29 oktober, hebben we weer een gesprek gehad. KLM kwam zoals beloofd met een vrij kort voorstel. Daar zat nog wel een aantal voorstellen in waar we je over hebben bevraagd (zoals het voorstel met betrekking tot indeling reservediensten en bier naar fris), maar voor het overige waren de werkdruk verhogende en werkgeluk verlagende voorstellen eruit. Ook was het lijstje met voorstellen die positief voor jou uitpakken vrij kort. We hebben vragen gesteld en antwoorden gekregen. We hebben een eerste reactie gegeven op de voorstellen van KLM en wat wij missen.

Wat is de inzet van De Unie na een jaar onderhandelen?

Op basis van de inbreng van jezelf en je collega’s komt er uit de rangschikking van onze twintig cao-voorstellen de volgende top 5 naar voren:

  1. Loon 4,6%
  2. Eigendom CL-dagen bij jezelf
  3. Hard ICA RV
  4. Vergroten flexibiliteit vrije tijd
  5. Structureel maken 80/90/100-regeling

Voor collega’s die in het loonhuis van na 2014 zitten, staat het afschaffen van dat loonhuis met stip op nummer 1. Bij hen vinden we ons voorstel voor Europa RV naar 3 plus blokbescherming ook in de top 5. Voor collega’s die langer in dienst zijn, komt de 1,5% loon in het kader van de WDR de top 5 binnen.

We hebben langs deze lijn ook onze eerste reactie gegeven aan KLM op hun voorstellen én aangegeven wat er vanuit de achterban van De Unie nog mist in de voorstellen.

Hoe nu verder?

We hebben met elkaar afgesproken het gesprek van gisteren even op ons te laten inwerken en komende maandag weer verder te onderhandelen. Hierdoor hebben we allemaal de tijd om te kijken hoe ons minimale lijstje eruitziet van zaken die we echt in een cao-akkoord willen hebben. Want het wordt na een jaar onderhandelen nu ook wel eens tijd om serieus werk te maken van het elkaar aan de onderhandelingstafel vinden in een set aan afspraken waar iedereen met enige mate van tevredenheid naar de respectievelijke achterbannen (en bovenban) terug kan. Vanuit De Unie voelen we die verantwoordelijkheid sterk. We zullen ons er sterk voor maken om zo snel als verantwoord is tot een cao-resultaat te komen. Maar daar hebben we altijd drie andere partijen voor nodig!

Contact

Tot zover de terugkoppeling op onze cao-vragenlijst en de onderhandelingsdag van gisteren. Heb je vragen of wil je een reactie geven: klm-cabine@unie.nl kun je daarvoor gebruiken. Wil je bellen of appen, gebruik het nummer 06-5252 2034. Blijf ons voeden met jouw inbreng. Het helpt echt.

Voor nu een fijne voortzetting van je dag.

Met vriendelijke groet,

mede namens het KLM Cabine De Unie Kernteam,

Gertjan Tommel
Belangenbehartiger