Ruim drie weken geleden steeg KLM Cabine De Unie op. We vielen met de neus in de boter. “Back on Track” viel ons ten deel. Daar stuurden we al eerder een nieuwsbrief over uit. Na drie weken concluderen we maar, dat we op het goede spoor zitten met KLM Cabine De Unie. Na het bijwonen van de cao-regiesessie met KLM en negen (!) andere KLM bonden op 16 oktober. Na ons tweede reguliere cabine-overleg op 23 oktober. Fasten your seatbelts, it’s gonna be a bumpy flight…
Back on Track: statusupdate
Om met dat “Back on Track” maar te beginnen. Er is nog weinig tot niets bekend over de plannen. Vol verwachting klopt ons hart – not. We zien wel dat de oproep van KLM Cabine De Unie om toch vooral het oor te luister te leggen bij de collega’s op de werkvloer heeft gewerkt. Navraag door De Unie tijdens het reguliere overleg van 23 oktober leerde ons dat KLM Inflight Services plannen heeft om de komende weken op het BMC het gesprek aan te knopen met jou en je collega’s. Dat juichen we toe. We denken namelijk dat de beste quick wins te behalen zijn door goed te luisteren naar de uitdagingen in de cabine én de oplossingen die cabine-collega’s daarbij voor ogen hebben. Maak alsjeblieft van deze gelegenheid gebruik om je oplossingen te delen. Deel ze alsjeblieft ook met ons in onze cao-enquête. We’ll keep you posted
Vervoersvergoeding
Wat het duurzame paradepaardje had moeten worden voor KLM, is verworden tot een cross-country rit op een boerenknol. Het idee achter de duurzame vervoersladder is prijzenswaardig. Hoe duurzamer je naar je werk komt, des te hoger is de vergoeding. Waarbij je nog kunt twisten of de elektrische auto wel zo duurzaam is, gegeven alle impact van productie ten opzichte van fossiele brandstof auto. Wanneer we die even wegdenken, lijkt alles goed te staan voor de start van de duurzame vervoersladder per 1 november aanstaande. Onze verbazing was groot toen KLM met het verzoek kwam voor een extra optie in het kader van reizen met het openbaar vervoer. Want toen werd het ingewikkeld. We proberen het hier uit te leggen…
Reizen per openbaar vervoer is ingeregeld met het aanvragen van een NS Businesscard waarbij jouw woon-werk-woonreis op basis van 2e klas OV in principe gratis is. Daar begint de eerste ingewikkeldheid. De afspraak uit het cao-akkoord van november 2023 luidt als volgt: “openbaar vervoer volledige vergoeding op basis van 2de klasse (binnen Nederland)”. We hebben inmiddels begrepen dat een toeslag voor bijvoorbeeld de Intercity Direct of ICE niet in het NS Businesscard concept valt. Kortom, reis je bijvoorbeeld vanuit Breda of Rotterdam, dan is het half uur tijdswinst voor een lid van het cabinekorps best essentieel, maar dan mag je de toeslag zelf betalen. Daarmee voldoet de NS Businesscard zonder toeslagen niet aan het uitgangspunt dat er een volledige vergoeding is. Navraag leert ons dat deze toeslag declareren ook geen optie is.
De tweede ingewikkeldheid ontstond toen KLM ons vertelde dat er een onbedoeld effect zit in het reizen per NS Businesscard. Een (onbekend groot) deel van het cabinekorps reist per openbaar vervoer en met bijvoorbeeld een dalurenkaart. In de huidige situatie krijgen zij een vergoeding van KLM van 19 eurocent per kilometer op basis van maximaal 50 kilometer enkele reis. Via de cafetariaregeling is het mogelijk om (1) tot het fiscaal maximum van 23 eurocent én (2) de kilometers boven de 50 een uitruil te maken vanuit je brutoloon. Je ontvangt het bedrag dan als nettoloon. Daarmee bespaar je belasting en premies. De combinatie van reizen in de daluren met een kortingskaart plus maximale ov-vergoeding tot 23 eurocent per kilometer levert in voorkomende gevallen meer op aan vergoeding dan wat het openbaar vervoer kost. Daarmee betekent de volledige vergoeding voor het reizen per openbaar vervoer 2e klasse door middel van een NS Businesscard een achteruitgang in het netto besteedbaar inkomen van collega’s. Omdat een fiscale uitruil via de cafetariaregeling met een keuze voor de NS Businesscard niet meer kan. Een keuze om met de auto te gaan ligt dan ineens voor de hand. En dat is een averechts en onbedoeld effect op de idealen van een duurzame vervoersladder.
Om dit laatste effect te voorkomen wilde KLM een extra optie toevoegen: Wel met openbaar vervoer, zonder NS Businesscard, op eigen kosten, met een vergoeding van 19 eurocent per kilometer tot een maximum van 50 kilometer enkele reis én met de aanvulling via de uitruil van de cafetariaregeling. Goed nieuws wat KLM Cabine De Unie betreft. We gunnen immers collega’s de wereld en zeker geen achteruitgang in netto besteedbaar inkomen. Totdat we begrepen dat deze optie alleen zou gelden voor collega’s die tot 1 november 2024 in dienst zijn gekomen. En niet voor collega’s die op of na 1 november in dienst zullen komen. Voor een bedrijf dat inclusie nadrukkelijk in zijn profiel tot uitdrukking brengt, vinden we deze tweedeling te kort door de bocht. We hebben van KLM ook geen argumenten gehoord wat deze tweedeling voor voordelen met zich meebrengt. Of wat hen ervan weerhoudt om dit voor alle collega’s mogelijk te maken. KLM wilde helaas deze optie niet mogelijk maken voor alle collega’s. Om die reden gaat het feest niet door. Een gemiste kans.
Notabene: Het is erg belangrijk om je reis woon-werk en werk-woon goed te registreren in de MyKLM-portal. Hoewel er recent discussie is geweest over de opgelegde registratieplicht aan bedrijven met meer dan 100 medewerkers om de reisbewegingen van het personeel bij te houden, is die wet nog niet van tafel. Tot die tijd is het registreren noodzakelijk om je vergoeding voor de kosten woon-werk-woonreizen te krijgen. Niet registreren is geen vergoeding. En dat is zonde. Op verzoek van vele collega’s blijven we ons inzetten voor een manier waarop jouw reguliere reismethode als default in het systeem staat als je opkomt, zodat je alleen de afwijkingen van je reguliere manier van reizen hoeft te registreren. Leuker kunnen we het niet maken, hopelijk wel moelijker makkelijker…
Vacature alert: Cabin Attendants én Pursers gezocht!
In het overleg van 23 oktober kwamen we meer aan de weet over vacatures die KLM de komende tijd uit zal zetten. 4 november zal er intern en extern geworven worden voor nieuwe collega’s voor de functie Cabin Attendant. Er wordt gemikt op enkele honderden nieuwe CA’s. Daarnaast staan voor nu in het nieuwe jaar 9 Asian Cabin Crew collega’s in de planning en is er ruimte voor 28 collega’s vanuit KLC. KLM heeft aangegeven dat een verhoging van de Europa-productie verlichting moet brengen op de slots voor ICA. En hoewel er op dit moment in de planningsstand voor KLM Cabine rekening gehouden wordt met 12 Purser functies, zal dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid fors uitgebreid worden.
Mocht je erover nadenken, dan is wellicht nu het moment om je te verdiepen in de nieuwe capaciteitentest, de CAP. De CAP is onderdeel van het nieuwe promotiebeleid. Informatie over het nieuwe promotiebeleid kun je vinden op MyKLM -> IFS Training & Development -> Promotiebeleid. Belangrijk element in deze new way of promoting is het feit dat je jezelf beter kunt voorbereiden op het promotietraject. Met de MyPortfolio app kun je jezelf voorbereiden, trainen, sterktes en ontwikkelpunten ontdekken. Alles is erop gericht dat je duidelijk voor ogen krijgt wat er van je verwacht wordt als Purser aan boord. En wat er van je verwacht wordt in het sollicitatieproces. Zodat meer collega’s die solliciteren ook daadwerkelijk Purser worden.
In ons gesprek met KLM hebben we uitgebreid aandacht gevraagd voor die collega’s die in het verleden al mee hebben gedraaid in het oude promotietraject. We zijn van mening dat ook deze collega’s in het nieuwe promotietraject een eerlijke kans moeten krijgen. Ook als je al drie keer op bent geweest, zouden er wat ons betreft geen restricties moeten gelden. KLM heeft toegezegd dit als optie mee te nemen.
Een extra motivatie om nu een Purser functie te ambiëren is dat een eventuele promotie voor 2026 er in ieder geval toe leidt dat je pensioen over de afgelopen jaren opgehoogd wordt tot het niveau van je nieuwe pensioengrondslag (salaris promotieschaal minus drempelbedrag/franchise). Naast een nieuwe uitdaging, andere rol, mooi werk, hoger salaris is dat hogere pensioen toch weer mooi meegenomen.
Pilot Afmeldperiode per 1 november live!
In ons cabineoverleg is ook besproken dat de pilot van start gaat om de afmeldperiode van 30 minuten beter haalbaar te maken. Wat houdt deze pilot in? Kom jij vanaf 1 november aan op de F of G pier, dan staat er crewvervoer voor jullie klaar. Hiermee zou de aanlooptijd aanzienlijk verkort moeten worden en daarmee ook de afmeldperiode van 30 minuten beter haalbaar zijn. Wij zijn nieuwsgierig naar jouw ervaringen en bevindingen. Deel het vooral met ons en het bedrijf!
Extra loonsverhoging per 1 januari?
De maand oktober is bijna voorbij. Kort daarna weten wat het voorlopige inflatiecijfer is over de maand oktober. De jaarmutatie van de afgeleide CPI is voor jou van belang. Deze vind je hier. Zoals je kunt zien is de afgeleide CPI de afgelopen tijd altijd substantieel lager geweest dan de jaarmutatie CPI. Dit komt doordat btw en accijns op alcohol en tabak maar ook bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting niet in de afgeleide CPI zit. Wij durven hier de voorspelling wel aan dat de jaarmutatie van de afgeleide CPI niet hoger dan 3% uitkomt in oktober. En dat er per 1 januari geen extra loonsverhoging komt. En heel eerlijk, dat lijkt ons ook het beste voor iedereen. Omdat dan de prijsstijgingen niet zo groot zijn. En daar hebben we allemaal baat bij.
Evaluatie loongebouw 2014
KLM Cabine De Unie heeft met succes deze evaluatie weer op de agenda gekregen van het cabineoverleg. Het wonderlijke aan de discussie afgelopen 23 oktober was dat KLM van mening is dat de evaluatie wat hen betreft is afgerond. Er heeft een evaluatie eind 2022 plaatsgevonden. Daar zijn zeven punten uit naar voren gekomen waarvan er twee in de onderhandelingen over de huidige cao zijn opgelost. In het protocol van het onderhandelingsresultaat 2023-2025 staat onder punt 17 als laatste zin: “De evaluatie van het loongebouw 2014 is hiermee niet afgerond en zal worden voortgezet tijdens het reguliere cabine-overleg.”
Precies daaronder staat de handtekening van KLM. Het protocol dateert van 10 november 2023. Dat is een jaar na de evaluatie van 2022. Sindsdien is er niets gebeurd. Er is geen nadere evaluatie geweest. Het heeft niet op de agenda van het reguliere cabine-overleg gestaan. En KLM trekt nu de handen af van de verdere evaluatie van het loongebouw 2014. “Voortschrijdend inzicht” noemde KLM dit. KLM Cabine De Unie noemt dit terugonderhandelen. Wat is de handtekening van jouw werkgever nog waard? Wanneer KLM amper een jaar na de handtekening onder het cao-akkoord ineens geen uitvoering meer wil geven aan deze afspraak?
We zullen ons blijvend inzetten voor een open, transparante en inhoudelijke evaluatie van het loongebouw 2014. Een begin is dat we de evaluatie van eind 2022 binnenkort ontvangen. Ook in onze cao-vragenlijst is er aandacht voor dit thema. Vul vooral de vragenlijst in. Daarmee bewijs je jezelf een grote dienst. To be continued…
Pensioen
De afgelopen weken heeft ook in het teken gestaan van gesprekken over het nieuwe pensioencontract. De beoogde transitiedatum is 1 januari 2026. Het transitieplan is door de leden van KLC De Unie geratificeerd en door de andere betrokken vakbonden en KLM. Omdat KLM Cabine De Unie bij KLM Cabine nog niet erkend was, is in formele zin niet namens jullie onderhandeld. Uiteraard hebben wij onze leden van KLM Cabine wel in het achterhoofd gehouden.
Het pensioenfonds heeft het transitieplan in de afgelopen maanden doorgenomen en is op basis daarvan met een zogenaamd implementatieplan gekomen. In dit implementatieplan staan afwijkingen op het transitieplan. Deze afwijkingen gaan over het vullen van de solidariteitsreserve, over compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek en over een extra herverdeling van het pensioenvermogen. In onze ogen zijn dit zeer wezenlijke afwijkingen op het transitieplan. Zo wezenlijk dat ze eigenlijk aan jou en je KLM- en KLC-collega’s die lid zijn van een vakbond voorgelegd zouden moeten worden. We zullen hier in speciale pensioen nieuwsbrief uitgebreid op ingaan. Op dit moment zijn we druk in gesprek over inhoud én proces. Voor ons is zorgvuldigheid belangrijker dan snelheid. Het gaat per slot van rekening over de één na duurste arbeidsvoorwaarde van jou. Een goed pensioen daar is het ons om te doen.
Tot slot
Het was al met al weer een enerverende maand. Er wordt veel gevraagd van jou, dag in dag uit. Let goed op jezelf en elkaar. Bied een helpende hand als je dat gevraagd wordt door een collega. Durf ook zelf om hulp te vragen. KLM Cabine De Unie staat voor je klaar met raad en daad. Heb je tips of tops, heb je complimenten of klachten, vragen of opmerkingen, weet ons alsjeblieft te vinden. Je kunt mailen naar KLM-cabine@unie.nl of een DM sturen op via ons instragramaccount. Je kunt ook bellen met ons Service Center op 0345-851 851. Wil je je belangenbehartiger spreken, bel dan Gertjan op 06-5252 2034. Whatsappen mag ook. Wie weet tot snel. O ja…vul onze cao-enquête alsjeblieft in…al gedaan? Top! Jij maakt het verschil! Voor de zekerheid klik hier voor de vragenlijst.
Met vriendelijke groet,
Het Kernteam KLM Cabine De Unie
Anouk Vlamings
Marc Veldkamp
Maud de Boer
Pauline de Bruin
Shanna Sardha
Tjitske Bremer
en Gertjan Tommel, belangenbehartiger