Het zal je niet ontgaan zijn dat vorige week de halfjaarcijfers van KLM bekend zijn gemaakt. Afgelopen vrijdag, 1 augustus werden ze ook aan ons gepresenteerd op het KLM Hoofdkantoor. Hoewel het verbeterde resultaat van AFKLM perspectief biedt, blijven de resultaten van KLM zelf ‘uitdagend’. En dat is niet geheel onverwacht.
Hoewel KLM 3% meer heeft gevlogen en er 6% meer omzet is gemaakt, wordt er tot en met het tweede kwartaal geen winst gemaakt. Dit ondanks de meevallende brandstofkosten en het feit dat de besparingen van het BoT-programma tot nu toe hoger zijn dan geprognotiseerd. De gevolgen van de NAVO-top, hogere havengelden op Schiphol (ruim 40%), de situatie in het Midden-Oosten en de beperkingen in de beschikbaarheid van de vloot en vliegers hebben een flink negatieve impact op het resultaat. En dit blijft een uitdaging voor KLM. Vooral ook in het licht van de ambitieuze – en noodzakelijke – investeringen in de nieuwe vloot.
In de pers hebben zowel de CEO als de CFO zich vooral uitgelaten over de hoge kosten voor KLM, en dan met name de loonkosten in relatie tot een nieuwe cao. Het schept een beeld alsof vooral de loonkosten het probleem zouden zijn, en dat lijkt ons niet het geval. Zonder de eerdergenoemde uitdagingen had het resultaat van KLM er namelijk veel beter uitgezien en had niemand het gehad over ‘hoge loonkosten’. Cabinepersoneel werkt hard en verdient een goed en marktconform salaris. Zij zijn ook niet verantwoordelijk voor veel van de uitdagingen van KLM, maar worden er wel mee geconfronteerd.
Voortzetting cao-gesprekken
KLM heeft recent besloten om de gesprekken over loon en looptijd voor de nieuwe cao niet langer met alle domeinen tegelijkertijd te voeren (multi-verband), maar voortaan per domein. De eerstvolgende gesprekken daarover met de cabinevakbonden en KLM staan gepland voor begin september.
Voor KLM moet inmiddels duidelijk zijn dat een nullijn of het eerdere loonvoorstel niet voldoende is. Daarom gaan we opnieuw het gesprek aan over hoe we voor het cabinepersoneel afspraken kunnen maken over een nieuwe cao met (ten minste) behoud van koopkracht.
Tot zover deze info. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, stuur dan een bericht naar klm-cabine@unie.nl. Wij houden je sowieso op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
KLM Cabine De Unie