Al heel lang is er discussie over de krimp van het aantal vliegbewegingen op Schiphol. Een inmiddels merkwaardige discussie met steeds weer nieuwe ontwikkelingen. Omdat een eventuele krimp van Schiphol behoorlijke consequenties zal hebben voor de werkgelegenheid in Nederland in het algemeen en die van de KLM medewerkers in het bijzonder, volgt De Unie de ontwikkelingen nauwgezet. KLM is één van de grootste particuliere werkgevers van Nederland en de luchtvaart is goed voor meer dan 100.000 directe en indirecte banen. Daarom laten we geen gelegenheid onbenut om op te komen voor het belang van Schiphol en de positie van KLM.
Uitspraak Hoge Raad
Laatste ontwikkeling is dat afgelopen vrijdag de Hoge Raad heeft besloten dat Het Kabinet geen eigen regels mag verzinnen om krimp van Schiphol af te dwingen. Daarmee is het plan om deze zomer de eerste stap van krimp te zetten (van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen) definitief van tafel. Belangrijkste argument is dat de Europese Commissie in Brussel elke stap naar krimp moet beoordelen (balanced approach), waarbij de beoogde krimp moet worden afgewogen tegen andere maatregelen om de overlast van Schiphol te beperken.
Alternatieven
In het kader van deze balanced approach heeft De Unie – samen met de collega bonden van de vakcentrale voor professionals (VCP) – op 21 juni jongsleden al een eigen zienswijze gepubliceerd. Met deze zienswijze willen we aantonen dat er andere/betere oplossingen zijn dan simpelweg krimp.
Ook KLM zelf heeft – samen met kennisinstituten – een alternatief plan ontwikkeld, waarbij het gemeenschappelijke doel van hinderbeperking kan worden behaald zonder de afname van het aantal vliegbewegingen. Een plan dat tot nu toe door zowel de minister alsook de Tweede Kamer lijkt te worden genegeerd.
Bemoedigend
De Unie vindt de uitspraak van de Hoge Raad ’bemoedigend’. Onze vrees voor baanverlies werd tot nu toe genegeerd.
Onze voorzitter Reinier Castelein heeft in reactie op de uitspraak van de Hoge Raad zich ‘klare taal’ gesproken: “Het is duidelijk dat ze in Den Haag geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Het is tijd voor een positievere bejegening van de luchtvaart, met een bestendig pad naar een bestendig luchtvaartknooppunt. Dat is wat het Nederlandse bedrijfsleven nodig heeft. KLM moet weten waar het aan toe is, Schiphol ook. Als de negatieve benadering doorgaat zal rechter na rechter aantonen dat Den Haag ze ziet vliegen, terwijl de Nederlandse luchtvaart aan de grond staat.”
Samen sterk
Met deze uitspraak laten wij als moderne en eigentijdse vakbond nog maar eens zien dat – naast onze inzet voor jullie arbeidsvoorwaarden – De Unie een bond is die zich ook in blijft zetten voor jullie werkgelegenheid. Op dit moment lijkt dat meer nodig dan ooit. De steun van alle KLM’ers is daarbij hard nodig. Hoe meer medewerkers zich bij ons aansluiten, hoe beter we worden gehoord! Ben jij of is je collega nog geen lid? Sluit je dan nu bij ons aan!
Contact
Heb jij vragen? Stel ze ons vooral. Dat kan je eenvoudig hier doen. Je kunt daar ook aangeven als je deel wilt nemen aan onze ledenapp op Whatsapp. Daar kun je terecht voor snelle antwoorden op bijvoorbeeld WRR vragen. Je vindt onze contactgegevens ook op de website.
Met vriendelijke groet,
Team KLM De Unie
Anouk
Maud
Pauline
Tjitske
Marc
Shanna
Mandy