Gisteren, 25 maart 2025, zijn we na een periode van stilstand “off blocks” in de cao-onderhandelingen. Zoals dat dan gaat, begon het met lage snelheid en heel voorzichtig. Er zijn babystapjes gezet in het bespreken van een (beperkt) aantal, door KLM-benoemde, “kansrijke” onderwerpen uit de voorstellenbrieven van de cabinebonden, waaronder ook een aantal van De Unie. Uiteraard blijven de door ons ingebrachte voorstellen (zie hier onze voorstellenbrief) wat ons betreft onverminderd op tafel. Hieronder volgen de wat KLM betreft “kansrijke” vakbondsonderwerpen.
Purserschaal
Het meest in het oog springende onderdeel voor De Unie is daarbij de bereidheid van KLM om te praten over oplossingen voor de Purserschaal. Probleem is namelijk dat met het nieuwe promotiebeleid er beloningsongelijkheid ontstaat tussen collega’s die dezelfde INI hebben gedaan, maar waarbij de promotiemomenten verschillend zijn. CA’s die tussen 18 maanden en 5 jaar promotie maken komen dan hoger in de salarisschalen uit dan collega’s die dat na 5 jaar doen.
De Unie heeft daar een voorstel over opgenomen:
De purserschaal van loongebouw 2014 van trede 7 op trede 3 laten starten, zodat horizontale promotie weer mogelijk wordt en gelijke senioriteit tot eenzelfde loonschaal/trede leidt, zoals altijd het geval is geweest. Doordat de hele schaal 4 treden naar beneden schuift, ontvangen collega’s, die vanuit het loongebouw 2014 inmiddels zijn doorgestroomd, het loon dat in de huidige onaangepaste purserschaal 4 treden hoger zit.
KLM heeft becijferd dat ons voorstel per jaar zo’n 3,5 miljoen euro kost. We hebben gevraagd naar de aannames bij deze cijfers. KLM gaat op basis van de discussie tijdens de onderhandeling nogmaals de zaak doornemen en doorrekenen. Daarna krijgen we de aannames en doorrekeningen doorgestuurd zodat we daar verder nauwkeurig naar kunnen kijken. We zijn blij dat KLM de uitdaging rond de doorstroom als Purser wil oppakken.
Vervoersbeleid
KLM Cabine De Unie is en blijft van mening dat de wijze waarop KLM het afgesproken vervoersbeleid uit de cao uitvoert, onjuist is. KLM wil ons tegemoetkomen op één onderdeel. Dat is het vergoeden van de IC-toeslag in de trein. Wat ons betreft is dat twee keer langs de kassa. Immers, al het openbaar vervoer tweede klasse zou gratis zijn. Dit nu in een volgend cao-overleg presenteren als een tegemoetkoming, gaat voorbij aan de afspraak uit de verlengde huidige cao.
Grip op rooster
KLM staat positief tegenover het feit dat we per medewerker een voorkeurenprofiel willen maken. Vanuit de gedachte dat dit leidt tot een betere balans tussen werk en privé, vermindering werkdruk, verlaging ziekteverzuim en verhoging van het werkgeluk. Het project Crew Horizon biedt hiervoor de juiste context. KLM wil dit graag het komende jaar oppakken.
KLM Cabine De Unie heeft een voorstel gedaan voor blokbescherming van aan- en afmeldtijden Cabin Crew op Europa-vluchten. KLM heeft doorgerekend dat de blokbescherming zoals KLC deze heeft 1,3 miljoen euro kost. We gaan hier in ieder geval het gesprek verder over aan.
Voor KLM is het bespreekbaar om het aantal superjokers te verhogen. We moeten ons wel realiseren dat met een verhoging van dit aantal ook de marktwaarde van de superjoker vermindert. Daarnaast is het ook belangrijk dat collega’s meer inzicht krijgen naar of ze ook daadwerkelijk een superjoker in kunnen zetten.
KLM Cabine De Unie heeft ook ingestoken op het vroegtijdig kunnen aanvragen van reserveblokken. KLM heeft uitgelegd dat dit heel erg lastig is om een jaar van tevoren het aantal reserveblokken te bepalen. Dit als gevolg van het zomer- en winterrooster. Ook de uitgifte van vakantie is van invloed op het niveau van de reserveblokken. KLM wil wel kijken of we hier toch stappen in kunnen zetten.
Studieschuld
KLM wil samen met de vakorganisaties onderzoeken hoe collega’s hun studieschuld fiscaal vriendelijk vanuit hun brutoloon c.q. DI-budget kunnen aflossen. Dit is ook een wens van KLM Cabine De Unie.
Verkopen aan boord
KLM Cabine De Unie heeft het voorstel gedaan om de vermindering van het DI-budget met 0,2% alleen door te voeren voor die collega’s die daadwerkelijk te maken hebben met verkopen aan boord. KLM doet een handreiking om hierover het gesprek aan te gaan. Wat ze exact voor ogen hebben, is ons nog niet helemaal duidelijk.
Duurzame inzetbaarheid
KLM wil ingaan op ons voorstel rond de 80/90/100-regeling maar wel met een eigen twist. Deze kun je in laten gaan op 57 jaar (nu 60 jaar) en daar dan maximaal 3 jaar gebruik van maken (nu 5 jaar). Je moet daarna dan wel met pensioen. Daarmee lijkt het voorstel van KLM eerder een verslechtering dan een verbetering. Belangrijk voor ons is dat er wel bereidheid is om (een deel van) de regeling door te zetten.
Voorstellen KLM
KLM houdt vast aan haar voorstellen die in totaal een productiviteitswinst van zo’n 21 miljoen euro moeten opleveren. Deze zitten op de 4,5 uur bloktijd Europa verhogen naar 8 uur. Het verlagen van het aantal WBC’ers op de 787-10 van 3 naar 2. En aanpassing van de afronding ICA-decimalen. Hiermee wordt de vergelijking cyclus en WRD gemaakt en afhankelijk van de decimalen wordt er in de cyclus minder RV gegeven waarbij de decimalen naar de tellers gaan.
Voorlopige conclusie
De onderhandelingsdelegatie van KLM Cabine De Unie is niet positief over bovenstaande eigen voorstellen van KLM. De reactie op de voorstellen van de vakbonden is op elementen nog onvoldoende helder. We hebben extra informatie aan KLM gevraagd. Ook de samenhang tussen voorstellen die de vakorganisaties hebben gedaan en de KLM voorstellen zijn niet helder. Bijvoorbeeld, wanneer aanpassing van de Europa bloktijden (KLM-voorstel) leidt tot extra RV (Unie-voorstel) dan zouden we daar mogelijkerwijs afspraken over kunnen maken. Maar zover zijn we dus nog helemaal niet.
Hoe nu verder?
Morgen, donderdag 27 maart, praten we verder over vernieuwing van jouw cao. We hebben dan hopelijk ook meer informatie om het beeld over de voorstellen van KLM compleet te maken. KLM Cabine De Unie heeft gepleit voor meer moed aan de onderhandelingstafel. Willen we voor de bijna 10.000 cabine collega’s voor de zomer cao-afspraken maken dan moet het een tandje sneller, grootser en meeslepender. Het begint in ieder geval met een doorkijk naar het zoet in de toekomst in plaats van enkel het zuur van vandaag. Die stip op de horizon is vooralsnog niet. En die is bitter noodzakelijk.
Heb je vragen, opmerkingen, tips en suggesties, je kunt ze ons sturen op klm-cabine@unie.nl.
Voor nu een fijne dag. Kijk een beetje om naar elkaar.
Met vriendelijke groet,
KLM Cabine De Unie onderhandelingsdelegatie,
Anouk Vlamings
Maud de Boer
Marc Veldkamp
Pauline de Bruin
Shanna Sardha
Tjitske Bremer
Gertjan Tommel, belangenbehartiger