
‘Loyaliteit moet je belonen’
Michel Rog was jarenlang cao-onderhandelaar in de luchtvaart. Hij kent de sector dus door en door: ‘De KLM-cabinemedewerkers zijn trots op hun werk en bereid om offers te brengen. Maar velen voelen zich niet gehoord, omdat een kleine groep het nu voor het zeggen heeft. Bij De Unie kun je als lid altijd je stem uitbrengen.’
Het moet anders
‘Misschien denk je: ‘nóg een vakbond aan tafel, is dat wel van deze tijd?’ Zeker wel! Want de behoefte aan verandering is groter dan ooit, vandaar dit nieuwe initiatief. KLM-cabinemedewerkers hebben een zware tijd achter de rug: ze moesten afscheid nemen van collega’s en hun arbeidsomstandigheden waren niet altijd prettig. Bovendien leverden ze in op hun salaris. Nu gaat het weer beter met KLM, maar zelf zien ze daar weinig van terug. Veel van hen voelden zich niet gehoord, want in cao-overleggen hadden een paar personeelsleden het voor ‘t zeggen. Toen een aantal medewerkers hun onvrede uitsprak, bleken veel collega’s dat gevoel te delen en verenigden ze zich.
Willen weten wat er écht speelt
Maar hoe goed je je ook organiseert, zonder professionele slagkracht heeft een initiatief weinig kans van slagen. Daarom namen de verenigde medewerkers contact op met de Unie – die trouwens al jaren het KLM-Grondpersoneel vertegenwoordigt. Bij ons gaat het er democratisch en transparant aan toe: we willen weten wat er speelt. We vinden het belangrijk dat niet een kleine delegatie, maar álle leden zich kunnen uitspreken. Dat doen we met grote surveys, zoals bij de cao-onderhandelingen, en soms met kleinere peilingen – bijvoorbeeld als we een standpunt moeten formuleren. De input die jij en je collega’s geven is áltijd het uitgangspunt als we om de tafel zitten met het bestuur.
Het gezicht van KLM
Ik kijk ernaar uit om KLM-cabinemedewerkers te ondersteunen bij alle belangrijke stappen die ze zetten. Iedereen is ontzettend loyaal en nooit te beroerd die extra mile te gaan. Daar hebben ze te weinig voor teruggekregen. Het bestuur lijkt te vergeten dat het cabinepersoneel uiteindelijk hét visitekaartje van de organisatie is. Ze zouden de loyaliteit van hun medewerkers veel beter moeten belonen. Wil je tevreden passagiers? Dat kan alleen als je cabinemedewerkers tevreden zijn en je écht naar hen luistert. En daar gaat de Unie bij helpen.’